IMG_7779
Tänkte tipsa om den övning där jag tycker att jag får absolut bäst kontakt med rumpan – gluten bridge med skivstång eller hip thruster. Sjukt bra övning, väl värt mödan att krångla sig in under skivstången och se ut som en mupp på golvet. Vad gör man inte för en snygg rumpa?
     

 

 Så här gör du
  1. Greppa skivstången lite med än axelbrett.
  2. Placera hälarna så nära rumpan som möjligt.
  3. Ligg med hela ryggen helt i marken.
  4. Tryck sedan uppåt och spänn samtidigt sätesmuskeln/rumpan.
  5. Gå så långt upp som möjligt och stanna inte förrän det inte går att ta sig högre.
  6. Pusha ut höfterna i toppen av övningen.
  7. Gå sedan ner och tillbaka till startposition med ryggen helt i marken igen.
  8. Repetera.
Tips:
  • Tryck med hälarna.
  • Spänn rumpan så mycket det går och explodera uppåt.
  • Se till att hamstrings/baksida lår inte tar över för mycket. Händer det så lägg mer kraft och pressa med tårna för att ändra träff/tyngdpunkt.
  • Sätt fötterna på en stepbräda, jag tycker att jag får bättre kontakt då.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail